Arvot & Vastuullisuus
Ärräpäivien hiilijalanjälki
Ärräpäivien voittajat palkittiin perinteisesti “puukukilla”. Kaikkien palkittujen puukukat riittivät neutralisoimaan vuoden 2025 Ärräpäivien hiilijalanjäljen. Ärräpäivien 2025 hiilijalanjälki oli 40 tonnia hiilidioksidi ekvivalenttia. Päästöjen neutralisoimiseksi Tampereelle istutettiin 108 puuta Puuni Oy:n kautta.
Neutralisointi tapahtuu, kun puut ovat saaneet kasvaa riittävän pitkään, jolloin ne rupeavat sitomaan hiiltä itseensä yhteyttämisen kautta, vähentäen ilmakehässä olevan hiilidioksidin määrää. Puuni Oy istuttaa puut esimerkiksi joutomaa-alueille, ja pitää alueen metsitettynä ainakin sadan vuoden ajan.
Ärräpäivien hiilijalanjälkeä vähennettiin myös muiden konkreettisten tekojen kautta, kuten lahjoittamalla messujen ylijäämäruoka hyväntekeväisyyteen, käyttämällä painatusvirheelliset kupit messujen kahvitarjoilussa sekä tarjoilemalla illallisella kotimaista kalaa punaisen lihan sijaan pääruoalla.

Meidän arvomme
Meidän arvomme ovat toimintamme perustana ja niiden varaan koko yritysfilosofiamme rakentuu. Ne auttavat ja ohjaavat meitä tekemään oikeita valintoja ja päätöksiä. Ne eivät ole iskulauseita, vaan meidän tulisi noudattaa niitä jokapäiväisessä työssämme. Arvojohtajuus on osa filosofiaamme ja kauppiaan velvollisuus on näyttää omalla esimerkillään, miten toimimme arvojen mukaisesti jokapäiväisessä työssämme.
R-kioskin arvot
- Keskitymme liikeideaamme
- Ylläpidämme korkeaa liiketoiminnan moraalia
- Tavoittelemme velattomuutta
- Kannustamme voittamisen kulttuuriin
- Ajattelemme positiivisesti ja ennakoivasti
- Puhumme toisillemme, emme toisistamme
- Asiakas on ylin johtajamme
- Meillä on hauskaa ja teemme tulosta

Vastuullisuus
Reitan Conveniencen, ja siten myös R-kioskin, tavoitteena on tehdä convenience kaupasta vastuullista ja vastuullisuudesta kätevää. Vastuullisuus on osa yrityksemme jokapäiväistä toimintaa ja näkyy osana kaikkea meidän tekemistämme, sillä näemme vastuullisuuden ennen kaikkea liiketoimintamahdollisuutena. Kaikkia ratkaisuja meillä ei vielä ole, mutta se ei estä meitä edistämästä niitä asioita, joihin jo osaamme ja voimme vaikuttaa. Ratkaisujen löytämiseksi kannustammekin kaikkia työntekijöitämme, kauppiaitamme ja kumppaneitamme olemaan rohkeasti mukana vastuullisen convenience kaupan edistämiseksi.
Vastuullisuusstrategiallamme on kolme vaikutusaluetta: ympäristö, tuotteet ja ihmiset. Ympäristön osalta olemme muun muassa vaihtaneet laitteistoamme vähäpäästöisempiin ratkaisuihin, tuotteiden osalta olemme tuoneet valikoimiin uusia tuotteita, jotka tukevat planetaarisen ruokavalion periaatteita ja ihmisten osalta hankkeemme, kuten hyväntekeväisyyskeräykset ja Ärrä tekee hyvää paikallisesti ovat konkreettisia tekoja vastuullisuustyöstämme. Lisää vastuullisuustyöstämme löydät verkkosivuiltamme.
